Khamis, 4 Mac 2010

SEJARAH PENUBUHAN SMK BERANAGAN


Sekolah Menengah Kebangsaan Berangan Tumpat mula dibina pada 21 Februari 1999 dengan jumlah peruntukan sebanyak RM6,623,210.72.

Sekolah ini dibina di bawah peruntukan Rancangan Malaysia ke-7 dan siap dibina pada 6 Januari 2001. Terletak di kawasan Kampung Padang Tembesu, Tumpat serta bersempadan dengan Kampung Bunut Sarang Burung dan Kampung Chenderung Batu, Tumpat.

Keluasan kawasan sekolah ini ialah 16.024 ekar atau 6.48 hektar meliputi kawasan berumput seluas 52470 meter persegi dan kawasan tidak berumput seluas 6444 meter persegi.

Sekolah Menengah Kebangsaan Berangan mula beroperasi dengan melibatkan lima orang tenaga awal bagi menguruskan pembukaan sekolah yang diketuai oleh Pn Hjh Hatikah Bt Mohamad, Penolong Kanan Pentadbiran Sekolah Menengah Kebangsaan Wakaf Bharu,En Asri Bin Zawawi, (SMK Wakaf Bharu)

En Anuar Musa,(Kaunselor SMK Mahmud Mahyiddin) En Hashim Mamat (SMK Geting) dan Wan Ahmad Khairuddin Wan Abdullah(SMK Wakaf Bharu) telah diberi memo penempatan secara pinjaman bagi menguruskan pembukaan sekolah tersebut bermula 01 12.2001.

Sesi persekolahan mula dibuka pada 6 Januari 2002. Jumlah pelajar keseluruhan ialah seramai 340 orang pelajar. daripada jumlah ini seramai 186 adalah pelajar tingkatan satu manakala bakinya adalah tingkatan dua. Keseluruhannya merangkumi 11 buah kelas termasuk satu kelas aliran agama.

Bilangan pelajar dijangka akan meningkat dari tahun ke tahun dengan kemasukan pelajar-pelajar tingkatan satu dari lima buah sekolah saluran iaitu SK. Berangan 1, SK Berangan 2, SK Cenderung Batu, SK Kebakat dan SK Kubang Batang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


I made this widget at MyFlashFetish.com.

anda pengunjung ke